МК, нині заборонений в Україні, бадьоро відрапортував про повідомлення С. Марченка, міністра фінансів країни, про намір уряду підняти зарплати не тільки лікарям і вчителям, а й силовикам, бюджетникам і військовим.
Всі заяви ґрунтувалися на опублікованій бюджетній декларації, в якій широко проголошувалися благі наміри, але не було ні слова про джерела, з яких це має бути зроблено. Там не було і точної відповіді, коли МНС підвищать зарплату в Україні.
Ситуація, що склалася
Останні новини Про індексацію зарплати МНС в Україні в 2022 році, опубліковані на деяких тенденційних сайтах, запевняють громадян, що поряд з обіцяним підвищенням всім працюючим, як мінімум, на 1% за рік, пройде і нечувано високе, розраховане саме на співробітників цієї важливої служби.
Як би не іменувалася вона в публікаціях-МНС, ДСНС або ДСНС, ці публікації рідко висвітлюють реальну ситуацію, що склалася в країні з рятувальною службою:
- шість років говориться про те, що у них безприкладно низькі оклади (в деяких областях змушені доплачувати з коштів місцевого бюджету);
- щорічно лунають обіцянки довести її до прийнятного рівня, оскільки низька оплата нелегкої праці призвела до втрати раніше сильних позицій у рейтингу силових відомств;
- брак кваліфікованих кадрів, і просто ентузіастів в рядах рятувальників становить вже чверть від усього особового складу, навіть в його скороченому варіанті;
- люди працюють на обладнанні, яке було не Новим вже на момент здобуття Україною жаданої незалежності;
- у деяких підрозділах не вистачає навіть обмундирування та засобів індивідуального захисту.
Зарплата співробітникам МНС в Україні одвічно згадувана категорія, на яку потрібні асигнування з бюджету, але влада замість цього шукає способи додатково заощадити – подейкують про дружин, які будуть створюватися для гасіння пожеж з місцевих жителів-добровольців, подальшої мінімізації структурних підрозділів (їх і так набагато менше покладеної норми). Це дозволить зменшити число претендентів на зарплату, а утворився надлишок розподілять між тими, кому пощастило залишитися на робочому місці.
Всі ці кричущі факти були виявлені при інспекції, проведеної кілька років тому. З того моменту безперервні міркування про зростання посадових окладів так і не привели до реальних результатів.
Складно очікувати якихось кардинальних змін в законодавстві і тарифній сітці на тлі перманентного дефіциту коштів у бюджеті, який особливо зручно списувати на наслідки пандемії, в той час як він все збільшується, через перенаправлення половини доходів на оплату боргу і відсотки по ньому для кредиторів.
Що в перспективі
У 2021 з бюджету уряд Зеленського виділив суму, якої виявилося недостатньо навіть для найбільш нагальних оновлень технічного оснащення. Складно говорити про перспективи, коли в Києві та Одесі оклади співробітників МНС сформовані асигнуваннями з місцевих бюджетів, і зведені до відносно прийнятної цифри, а в районних і невеликих обласних центрах в кращому випадку дорівнюють мінімалці.
У нинішнього уряду в розпорядженні кілька стандартних механізмів, які позиціонуються, як способи зробити підвищення зарплати МНС в Україні 2022. Це:
- Зростання мінімальної зарплати. Він відбудеться в кінці 2021 року (пересунутий з липня), і на рівні в 6,5 тисяч протримається до жовтня 2022 (теж зміщеного за часом), коли МЗП виросте на 200 грн.
- Підйом прожиткового мінімуму, зазвичай, незначний в грошовому еквіваленті-в деяких випадках, це одиниця виміру посадового окладу. Однак у Раді лежить на розгляді проект, розроблений Мінсоцрозвитку. У ньому заплановано значне зростання ПМ, але через все ту ж відсутність коштів, ПМ не будуть застосовувати в підрахунках зарплат і допомог, а відкріплять від цієї функції і буду застосовувати невідомий поки щорічно приймається коефіцієнт.
- Скорочення співробітників МНС в 2022 році в Україні – звичний механізм економії грошей, отриманий шляхом реорганізації та мінімізації посад і навіть підрозділів. Без виділення бюджетних коштів вивільняється деяка кількість грошових знаків, які частково перенаправляються до фонду оплати праці, і в деякому обчисленні вилучаються на більш нагальні потреби.
Як і в кінці 2020 року, поки не почалося обговорення бюджету на 2022, уряд щедро роздає обіцянки дати грошей на модернізацію, ремонт і хоча б часткове оновлення обладнання, підняти ПМ і МЗП, скоротити керівництво і віддати їх зарплати рядовим співробітникам і навіть провести індексацію, яка буде раз на рік і прикріплена до певної дати.
З цього приводу не заважає згадати, що до ВРУ внесено проект про тотальне скасування механізму індексації по відношенню до зарплати. Мотивація авторів-це застарілий механізм, який був прийнятий в дуже складний час, а зараз без негоди можна спокійно обійтися.
Рятування потопаючих
Влада, а слідом за ними і оптимістично налаштовані автори публікацій, впевнені, що співробітники МНС можуть використовувати наявні у них резерви, щоб підвищити свою зарплату. Для цього достатньо:
- виконувати підвищений обсяг робіт, працювати понаднормово і в свята, коли оплачують більше;
- отримувати премії за видатні службові вчинки або бездоганне виконання посадових обов’язків;
- підвищувати кваліфікацію і рухатися по кар’єрних сходах;
- відпрацьовувати належні роки, щоб отримати право на надбавку за стаж.
Це-прекрасні міркування, якщо не враховувати одного важливого моменту: в структурі працюють переважно молоді люди, які повинні утримувати сім’ї, неповнолітніх дітей, а нерідко і людей похилого віку, які отримують жебрацькі пенсії. У них немає часу чекати надбавок за стаж або 40 гривень підвищення прожиткового мінімуму. Але у них є можливість піти з державної служби в приватні структури, де платять більше, хоч і не еквівалент європейським зарплатам.
Втрата чверті кваліфікованих кадрів, про які говорить офіційна статистика – це далеко не весь масштаб катастрофи, тому що ні слова не говориться про скорочені розрахунки, підрозділи і штаби.