Очікується, що зразки, зібрані марсоходом Perseverance на поверхні Марса, досягнуть Землі в 2031 році. Польські інженери розробили прототип шасі для ровера, відповідального за збір і транспортування зразків до космічного корабля, який доставить їх на Землю.
Інженери польської компанії PIAP Space в міжнародному консорціумі з Airbus (головний підрядник проекту) і MDA працюють над розробкою прототипу шасі для Sample Fetch Rover (SFR). Проект фінансується Європейським космічним агентством (ESA).
Марсохід SFR відіграватиме ключову роль у програмі повернення зразків на Марс (2020-2030). Ця програма є спільним підприємством NASA і ESA, головна мета якого – транспортувати на Землю дослідницькі матеріали, зібрані протягом останніх років дослідження Марса.
Перший етап цієї програми почався ефектно і триває досі. У його рамках марсохід Perseverance у 2021 році приземлився в районі марсіанського кратера Jezero і отримує зразки з геологічно цікавих місць Червоної планети. Зібрані матеріали будуть зберігатися в 43 циліндричних трубах і залишатися на поверхні планети для подальшого збору.
На другому етапі програми, який розпочнеться в 2026 році, ракета з посадковим модулем і марсоходом Sample Fetch Rover на борту відправиться на Марс, щоб отримати підготовлені зразки. Марсохід виконає свою роботу за допомогою роботизованої руки та помістить матеріали в контейнер Mars Ascent Vehicle (MAV). Він перевезе їх на Землю, щоб їх можна було піддати детальному аналізу.
Роботи над прототипом шасі марсохода SFR велися в 2020-2021 роках. PIAP Space відповідав за детальне проектування, виробництво, технологічні вдосконалення та початкові випробування шасі SFR. Канадська компанія MDA створила програмне забезпечення, 3D-дизайн та електричні схеми шасі, а швейцарська RUAG відповідала за системну інженерію та нагляд за валідацією пристроїв.
Одним із найскладніших завдань для польських інженерів при проектуванні апарату була боротьба з марсіанським… пилом і пилом. «Усі рухомі частини, двигуни та механізми мають бути добре герметичні, оскільки марсіанський пил у десять разів менший за діаметр земного піску. Він проникає скрізь», — описує в інтерв’ю PAP Матеуш Вольскі, президент правління PIAP Space.
У листопаді 2021 року прототип пристрою був доставлений в штаб-квартиру RUAG у Швейцарії, де він піддається випробуванням на зчеплення. Зараз у Великій Британії на нього монтують інші елементи обладнання ровера, кінцева вага якого становитиме близько 100 кг. Восени конструкція буде випробувана на нанесеній на карту марсіанської території Airbus UK в британському Стівеніджі.
«Якщо ці випробування пройдуть успішно, наступним кроком стане розробка інженерної моделі, а потім кваліфікаційної моделі та моделі шасі. На кожному етапі тестів вносяться виправлення та вдосконалення, щоб зробити цей остаточний пристрій надійним. наступні етапи ми. Однак рішення про те, хто буде будувати остаточний пристрій, ще попереду», – визнає дослідник.
Він пояснює, що через престиж місії та мінімізацію ризику невдачі NASA та ESA прийняли методологію для створення наступних прототипів. «Ми знаходимося на початку певного шляху. Однак ми сподіваємося, що рішення, реалізовані в апараті, стануть основою для побудови цільового марсохода, який буде необхідний для доставки зразків з Марса на Землю», – додає він. .
На останньому етапі програми Mars Sample Return орбітальний апарат ESA Earth Return Orbiter буде запущений на ракеті Ariane 6 у жовтні 2026 року. Він досягне Марса в 2027 році за допомогою іонного двигуна, а також окремого двигуна для поступового зниження орбіти до Він буде перехоплювати MAV з низької орбіти Марса та транспортувати зразки на поверхню Землі. Капсула повернеться на Землю в 2031 році під час пересадочного вікна з Марса на Землю.
PAP – Наука в Польщі
ekr / agt /