Прожитковий мінімум на 2022 рік в Україні

Наприкінці січня минулого року Кабмін обговорив законопроект, який розроблений для внесення нововведень в обчислення ПМ. Автор розробки-Мінсоцполітики, неодноразово звертало увагу уряду на невідповідність прожиткового мінімуму реальному ІСЦ і потребам людей.

Названо, яким буде прожитковий мінімум на 2022 рік в Україні, якщо зміниться методика підрахунку. Особливих умов для оптимізму немає, оскільки грошей на цей захід не знайдено: планується безліч змін, в тому числі, і в соцвиплатах, допомоги на дітей.

прожитковий мінімум на 2022 рік в Україні

Креативні рішення

Ось уже кілька років, як законодавці і керівники країни періодично повертаються до теми збільшення ПМ, акцентуючи увагу на тому, що мінімальний прожитковий мінімум в Україні не тільки не забезпечує скромні потреби, а й нав’язує необхідність вибирати між купівлею продуктів, промислових товарів і оплатою послуг.

З трибуни ВР, ЗМІ, від Мінсоцполітики неодноразово звучали висловлювання, що викликають гарячу підтримку населення, плавно переходить за межу бідності:

  • існуючий нині показник, навіть у збільшеному за 2021, вигляді, настільки незначний, що не забезпечує навіть базових потреб;
  • пропонована цифра-швидше, позиція чиновників, яким перманентно не вистачає коштів у бюджеті, ніж сума, що дозволяє вижити в сучасній Україні;
  • методика розрахунку показника викликає подив і вимагає перегляду, внесення кардинальних змін;
  • система соцстандартів неефективна, розмір мінімального прожиткового мінімуму в Україні має бути набагато вищим;
  • цифра, під якою розуміють ПМ – не відображення реальної ситуації, а просто якийсь дивний показник, що приймається за основу в проведенні розрахунків для виплат.

Законопроект, розроблений Міністерством, яким керує м. Лазебна, позначений №3515-результат напруженої праці, нарешті розпочатої після багаторазових нагадувань профільного комітету ВР, експертів та аналітиків у періодичних виданнях.

Він викликає подив у професійних економістів, але служить яскравим прикладом умінь і навичок нинішнього непрофесійного уряду піаритися перед населенням, навіть приймаючи такі рішення. Його можна сміливо озаглавити «як прийняти підвищення ПМ, не витративши грошей і не поліпшивши становище населення».

Про ситуацію, що склалася

У розвинених країнах, і навіть в Росії, прожитковий мінімум регулярно оновлюється, але це – цифра, отримана шляхом підсумовування реальної вартості і кількості продуктів, промислових товарів, послуг і навіть витрат на утримання домашніх тварин.

ПМ зростає, тому що підвищується їх вартість, і закріплюється окремо для кожної категорії населення. Він служить інструментом для визначення величини деяких важливих заходів соцпідтримки від держави і певною мірою відображає рівень інфляції, орієнтуючись на вартість продуктового кошика і промислових товарів.

В Україні прожитковий мінімум:

  1. Розраховується специфічно, за давно встановленим порядком, складно і вибагливо. Тому в профільних бухгалтерських виданнях просто наводиться хитромудра формула і вказується, що це – умовний показник.
  2. Він застосовується тільки для проведення розрахунків (правда, численних – визначає соціальні допомоги, лікарняні та деякі податки). Там же називають його важливим інструментом економіки і політики.
  3. З останнім інструментом складно не погодитися, оскільки влада перманентно використовує невелике зростання ПМ, як наочну демонстрацію своєї турботи про населення.
  4. Це-не мінімальна зарплата і не сума мінзатрат щодо забезпечення гідного рівня в житті (як, наприклад, в Росії).
  5. Це – якась змінна, яка застосовується в розрахунках. Є усереднений, дитячий, для працездатного населення та інвалідів, але він не має ніякого відношення до реальних щомісячних витрат на виживання кожної категорії.
прожитковий мінімум  в Україні

ПМ в Україні не індексувався і зростав не більше, ніж на кілька сотень на рік (в кращому випадку. Влада голосно говорить про те, що цей показник – гарант соціальної держави, але застосовуваний нормативний метод установки розміру (через проект бюджету на наступний рік) вже давно застарів.

Він не враховує продовольчий кошик, застосовує некоректні методи визначення роздрібних цін (мінімальні оптові ціни, вартість на оптових складах). Український уряд стійко ігнорує думки експертів і судові розгляди за цим показником, а вони піднімалися навіть в ЄСПЛ.

Про суть законопроекту

Мінсоцполітики пропонує рахувати прожитковий мінімум з 1 січня 2022 року, з урахуванням реальних потреб, зростання цін, застосовуючи для цього нову формулу розрахунку. Ця похвальна пропозиція дозволить збільшити ПМ з 2,2 тис.до 5 (не мінімалка, яка збільшиться в кінці поточного року, але підвищення в 2 з гаком рази).

Читайте так же:  Курс доллара на 2022 год в Украине

Кілька років поспіль профільний комітет ВР, складаючи рекомендації щодо прийняття бюджету на наступний рік, підкреслює, що привести ПМ до реальної цифри – одна з найбільш нагальних потреб держави, яка вважає себе соціальним. Вона здавалася нездійсненною, оскільки для цього необхідні кошти з державного бюджету ПК ВР так і говорив у своїх рекомендаціях – за наявності фінансових можливостей.

Пересічному обивателю відрадно бачити прожитковий мінімум в Україні в 2022 році в таблиці, але рішення, прийняте авторами законопроекту, змушує деяких експертів і аналітиків припускати у них роздвоєння особистості:

  • визнаючи низьким стандарт якості життя через нікчемний розмір ПМ (від нього залежить МЗП, мінпенсія, соцдопомога малозабезпеченим та інші види допомоги від держави•, вони говорять про необхідність його збільшення;
  • залежність від нього цих показників пропонують усунути різними шляхами, аж до зміни трудового законодавства;
  • це означає, що зростання ПМ не буде відображатися на них: для розрахунків будуть застосовуватися умовні одиниці, які планується встановлювати щорічно, приймаючи проект про Бюджет.

Якщо законопроект приймуть, то розмір прожиткового мінімуму з 1 березня, будь-якої іншої дати поточного року, скільки б разів він не змінювався, не впливатиме ні на мінімалку, ні на посадові оклади ні навіть на штрафи і грошові стягнення.

В. банків, економіст, називає такі дії уряду очікуваними маніпуляціями. Нічого не виросте в два рази, ПМ залишиться абстрактним показником, оскільки грошей на підвищення як не було, так і немає, і з’явитися їм нізвідки. Сенсу в підвищенні прожиткового мінімуму, крім піару, в такому варіанті немає, а якби підвищення відбулося в належному розмірі, це викликало б новий виток інфляції, впоратися з яким нинішній уряд непрофесіоналів не зможе жодним чином.

Глобальні плани

У своєму акаунті на Телеграм-каналі Д. Шмигаль повідомив про намір підняти ПМ на 14% вже в 2022, і неухильно підвищувати його в наступні роки. Радник Зеленського, о. Устименко, заявив про неготовність країни до боротьби з бідністю. Це можливо тільки за умови високого економічного зростання. Тому поки мінімум з 1 травня 2022 в Україні буде на рівні січневого показника – 2393 грн, друге підвищення планується в липні, третє – в грудні.

Це-цифри, наведені в бюджетній декларації Кабміну на найближче економічне триріччя. Ці дані свідчать про намір поступово збільшувати ПМ і довести його до 3 тис.грн., але через 2 роки. Тобто, колишня стратегія додавати по кілька сотень на рік, збережеться. Можна побачити протиріччя між цими даними.

Читайте так же:  ВВП Украины на 2019 год в долларах

Бюджетна Декларація вперше прийнята на черговому засіданні ВР наприкінці травня, і законопроектом, що прив’язує ПМ до середньої зарплати (вона, за попередніми підрахунками, близько 11 тис.грн, 40% від неї – ніяк не 2,3 тисячі). Г. Третьякова, один з авторів законопроекту, прийнятого в першому читанні, пояснила, що досягнення ПМ реального розміру залежить не тільки від намірів, але і від можливості використання реального показника відразу. Перехідні положення будуть діяти поступово. Найімовірніше, що прожитковий мінімум з 1 вересня 2022 року дорівнюватиме запланованому липневому, який порівняно з січневим збільшиться ненабагато більше, ніж на 100 гривень.

Показово, що на тлі міркувань про глобальний план боротьби з бідністю, все частіше звучать голоси тверезомислячих людей, що вказують на маніпуляції, декларативний характер змін, відсутність економічного і професійного підходу до вирішення назрілих проблем.

Оставьте комментарий